links boven

donderdag 2 september 2010

Polswarmer oftewel Handwarmer!

Vandaag voor  het  Wolwinkeltje Schouten in Hoorn een paar Polswarmers oftewel Handwarmers gemaakt.

Van het geliefde wolmerk NORO 
45 silk,45mohair,10% lam´s wol
1 bol van 50 gram was voldoende
POLSWARMERS/Handwarmers/Vingerloze wanten.

Hier volgt de Nederlandse beschrijving:

 Fingerless Mittens - Vingerloze wanten
Garen: wol of katoen, het maakt niet uit,
als het maar geschikt is voor een  3.5 mm(E) en 4.0 mm (G) haaknaald .
Voor dikke garens gebruik je voor de boord 4.5 mm en 5.0 mm voor de breedte van je hand
Geschikt voor  de gevorderde beginner
US Terms:
sc = single crochet = vaste
sl st = slip stitch = halve vaste
ch = chain - losse
dc = double crochet - stokje

Opmerking: De vingerloze wanten zijn gehaakt volgens de US terminology.
Vingerloze wanten oftewel polswarmers worden in de rondte gehaakt
Niet omdraaien aan het eind van een ronde
Speciale steken: Schelp = 2 stokjes, 1 losse, 2 sokjes in een steek
Crab steek = reverse vasten, vasten van achter naar voren van de steek

Begin met 28 losse, maak met een halve vaste in de eerste losse de ring dicht,
let op dat de ring niet draait. (3,5 mm haaknaald)

Tip: Haak de 28 losse echt behoorlijk los, dan kan je hand er wat makkelijker door!

1e Toer: Haak 3 losse (=1 stokje), 2 stokjes,1 losse,2 stokjes dus in de vierde losse vanaf de naald (1 schelpje)
 * sla 3 losse over , 2 stokjes, 1 losse, 2 stokjes in de volgende losse*
herhaal dit  tot het eind van de toer.
Sla de laatste 3 losse over en maak de  ring dicht met een halve vaste in de 3e beginlosse.

2e tot en met de 6e Toer: 3 losse( bovenop de  3 losse van de 1e toer),
 *2 stokjes, 1 losse, 2 stokjes in de middelste losse van het schelpje eronder*,
herhaal dit tot het eind van de toer.
Maak met een halve vaste de ring dicht in de 3e beginlosse.

Haak vanaf 7e Toer met haaknaald 4 mm.

7e tot en met 9e Toer herhaal 2e tot 6e toer

10e Toer - Linker hand  (2 schelpjes, 1 schelp sla je over = 7 losse, 4 schelpjes)
Begin weer met 3 losse (bovenop de 3e losse van de vorige toer)
Als je in totaal 7 schelpen hebt, haak je nu 2 schelpen
(1 schelp is 2 stokjes,1 losse, 2 stokjes in de middelste losse van het schelpje eronder),
 haak 7 losse, sla 1 schelp over en haak in de middelste losse van het volgende schelpje eronder de volgende schelp
( 2 stokjes,1 losse,2 stokjes in dezelfde steek = 1 schelpje)
en doe dit nog 3 keer, dus 4 schelpjes in totaal .
Eindig de toer steeds met 1 halve vaste in de 3e beginlosse


10e Toer - Rechterhand  (4 schelpjes, 1 schelp sla je over=7 losse, 2 schelpjes)
Begin weer met 3 losse (bovenop de 3e losse van de vorige toer)
Als je in totaal 7 schelpen hebt, haak je nu 4 schelpen
(1 schelp = 2 stokjes,1 losse, 2 stokjes in de middelste losse van het schelpje eronder),
 7 losse, sla 1 schelp over en haak in de middelste losse van het volgende schelpje van de vorige toer de volgende schelp
(2 stokjes, 1 losse, 2 stokjes in dezelfde steek= 1 schelp)
en  doe dit nog 3 keer, dus 4 schelpjes in totaal.
Eindig de toer steeds met 1 halve vaste in de 3e beginlosse.

11e Toer - Linkerhand

Begin weer met 3 losse(bovenop de 3e losse van de vorige toer)
Je haakt 2 schelpjes (1 schelp is 2 stokjes, 1 losse, 2 stokjes in de middelste losse van de schelp eronder),
de 3e schelp haak je in de 4e (middelste)losse van de 7 lossen van de vorige toer,
en haak het patroon verder voor de rest van de ronde en eindig weer met 1 halve vaste in de 3e beginlosse.

11e Toer - Rechterhand

Begin weer met 3 losse(bovenop de 3e losse van de vorige toer)
Je haakt 4 schelpjes (1 schelp is 2 stokjes, 1 losse,2 stokjes in de
middelste losse van de schelp eronder), de 5e schelp haak je in
de 4e (middelste) lose van de 7 lossen van de vorige toer,
haak de ronde verder in hetzelfde patroon en eindig weer met een
halve vaste in de 3e beginlosse.

12e en 13e toer herhaal 7e tot 9e toer

14e toer is een afwerkingstoer en haak je in vasten.

Afhechten en klaar!

Tip: Voor een grotere maat 1 schelp je meer haken.
Het aantal steken opzetten, deelbaar door 3 plus 1
Voor de rug van de hand 4 schelpen rekenen, zo blijft de naad
mooi aan de zijkant.


 De Amerikaanse beschrijving kan je vinden op Inkberryblue !

20 opmerkingen:

  1. wat gaaf , ik breide twee jaar terug fingerless mittens van een bol noro en kreeg ook dat leuke kleureffect , gaaf is dat he

    Woon je ook in Hoorn , als je voor Wilbert breit kan je nooit erg ver weg wonen ;-)

    Leuk !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad Elly ik woon in Hoorn.
    Ik heb het geluk zo dichtbij een leuk wolwinkeltje te wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor de vertaling! Ik zag ze net bij Inkberryblue, maar dit nog veel makkelijker. Ze zijn leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En nu ben ik verslaafd aan handschoenen haken.... :-)
    Zie: http://maarnietvangrijs.blogspot.com/2011/10/give-away.html
    Groetjes, Sacha

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I saw these on Pinterest today and I am going to try them. I will post a picture of them to my blog when I finish and will give you credit for the pattern. They are adorable. Thanks so much.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb al meerdere handschoentjes gehaakt volgens jouw patroon!
    Het leuke vind ik dat het eigenlijk heel simpel is, maar dat het resultaat er spectaculair uitziet.
    Hier zie je twee van mijn probeersels: http://dehakerij.blogspot.com/2012/01/polswarmers-wrist-warmers.html
    Hartelijk dank voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk , ik heb ze gemaakt en op mijn blog een foto geplaatst met een link van jouw webside , ik hoop dat dit mag zo niet dan zal ik het weer weg halen.......................

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor de beschrijving! Ze zien er erg lief uit. Ben vandaag nog het wol-winkeltje geweest en wat hebben ze weer mooi spul! Nu heb ik een goed reden om weer een paar bolletjes te halen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Helemaal fijn zo'n beschrijving ik ga hem proberen op beenwarmers, als het lukt krijg je een foto voor je blog, grotetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben erg blij met je patroon! Leuk werkje en niet moeilijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk haakwerkje, ik heb veel gezocht op het web om zo eentje te vinden ;)
    Ik wil ze graag maken van wol die ik van mijn moeder heb gekregen, maar deze is erg dik (naald 8-10).
    Kan dit zo of zal ik dan minder steken aanhouden om te beginnen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan je zeker proberen, je moet even kijken of je hand er doorheen past.

      Verwijderen
  12. Bedankt voor je mooie site. Ik ben bijna klaar met het maken van de handwarmers. Ze worden heel mooi.. het is een van mijn eerste haakprojectjes. Leuk om op je site rond te kijken en ideeen op te doen.. dat inspireert voor een volgend haakprojectje! Groet Jose

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wowww ik vind ze gaaf zeg..... ik heb ook een link geplaatst met je foto op ijn Publieke FB site dit moet natuurlijk gezien worden ♥

    liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. had ook een poging gewaagd, heb altijd moeite met patroon lezen ( slaat het bolleke niet op ) hehe het lukte.... kom ik aan het einde ( ik had dus al 1 waaier minder..... ) je snapt het zeker al.....de NAAD

      Verwijderen
  14. http://creaties-jenneke.blogspot.nl/2013/11/stichting-de-ganzert-vervolg-en.html yep ik heb ze klaar

    thnxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  15. via jenneke haar blog ben ik hier terecht gekomen ;-) haha. erg leuk, deze ga ik zeker maken. Bedankt voor het vertalen! Fijn die mensen die de patronen kunnen vertalen van het engels naar het nederlands! thanx

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja hoor, ik heb ze ook gemaakt. Dank je voor de duidelijke uitleg. Ik blog er vanavond even over.

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me