links boven

maandag 12 november 2012

Gehaakte Kolsjaals

 Een kolsjaal voor mijn dochter...
en eentje voor haar vriendin...
een kolsjaal voor nog iemand anders...

kolsjaal voor mijn andere dochter...
eentje....

nee zelfs twee voor mijzelf....

 een dunne en een dikke...
Wat is dit patroon verslavend
Ik heb intussen al 6 kolsjaals gemaakt...
en de 7e is in de maak...

Ook nog een paar vriendinnen aangestoken 
met dit haakvirus voor dit leuke patroon!

Op het blog van Angeline
zag ik deze fantastische leuke kolsjaals voor het eerst!
Fantastisch hoe we elkaar op het internet blijven inspireren!

Heb er maar een Haakbeschrijving van gemaakt
Het aantal opzetlosse hangt af van de dikte van de wol
Begin met 200 steken/lossen voor wol,
 wat geschikt is voor haaknaald nr. 4
Je kan voor dezelfde wol ook haaknaald 6 gebruiken,
 wordt hij lekker losjes
De steek is dan ook goed rekbaar...
Maak de kol zo lang dat je hem 2 keer om je nek kan draaien
Sluit het aantal losse met 1 halve vaste tot je een ring hebt.
Let op dat de cirkel niet draait...

We beginnen met de 1e toer.
We haken 6 beginlosse, * sla 1 steek over,
haak in de volgende steek  de lus erdoor (je hebt nu 2 lussen op de haaknaald)
haak in de eerste lus 2 losse,sla de draad om je haaknaald en haal de draad door de overgebleven 2 losse,
dan haak je nog 1 losse* herhaal dit tot einde toer.

De volgende toeren door haken, 
niet de toer afsluiten met 1 halve vaste...
Als je bij het begin van de 2e toer bent, zie je nu 
bij de eerste steek 2 gaten, 
je steekt nu voortaan in het linkse gat,
  trek de draad erdoor,
haak 1 losse


haak nog 1 losse
dus  2 losse in totaal.
 Haal de draad door de overgebleven 
2 lussen op de haaknaald,
 vervolgens weer 1 losse
* je ziet bij de eerst gat van de tweede toer, 2 gaten,
 je steekt in het linkse gat en 
haal de draad er door...
en begin opnieuw met de draad er doorheen te halen,
 2 losse,
de draad door de overgebleven 2 lussen halen,
dan 1 losse en ga naar het volgende gat*
  
Dit * tot* blijf je steeds herhalen tot de sjaal breed genoeg is,
dan stop je op de hoogte waar je ook bent begonnen
 en sluit af met 1 halve vaste....  

En als je er niet uitkomt kijk even naar dit
 handig filmpje, dan snap je gelijk,
  hoe je deze sjaal moet haken.

How To Crochet A Round Scarf 

Step By Step Tutorial




Op mijn blog is nog een leuk haakpatroon te vinden 
van een Kolsjaal van vorig jaar!
Ook leuk om te haken!
http://lindevrouwsweb.blogspot.nl/2011/11/kol-sjaal.html

Op deze site vind je een Tutorial van
 2 Nederlandse filmpjes van deze kolsjaal
http://www.zenspiratie.be/colsjaal-met-eenvoudige-steek-haken/

30 opmerkingen:

  1. Het is hier (in Zuid Spanje) ineens heel koud geworden, dus vanochtend dacht ik: ik moet eens op zoek naar een patroon voor een lekkere warme gehaakte kolsjaal...dus jouw berichtje en patroon komen als geroepen, dank je wel! Fijne dag, groetjes, Floortje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooh mooi! Hoeveel lossen zet je op met bv de Bravo Big? Te heken met haaknaald 10mm?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Joke,

    Leuk patroon is het !
    Ik heb er inmiddels ook 3 gemaakt en denk dat er nog wel
    een paar komen.Het is een hele mooie steek.

    Groetjes van Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha,ha...leuk he..ik heb het ook weer van iemand anders gekregen die er heel veel heeft gehaakt,grappig om ze zo overal op de blogs in allerlei kleuren en soorten garens te zien verschijnen....ohh als we toch eens geen internet en blogland hadden!!!dan moesten we het met die vaak saaie haakmagazines(ik zeg niet allemaal hoor)doen van uit de winkel!;-)

    groetjes
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo herkenbaar...........Ze zijn stuk voor stuk mooi geworden. En het werkt verslavend, heb inmiddels ook col 4 al weer af en ben nog zeker niet klaar. Leuk ook dat patroon voor de gehaakte col, wie weet als ik nog tijd over heb.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow iedere dag een andere col hihihihi
    Ze zijn geweldig!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, jij bent bezig geweest zeg! ze zijn prachtig geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel verslavend deze kol, ik heb hem ook al drie keer gehaakt...maar ik denk dat ik nog wel een vierde ga haken,want die zwarte wol van jouw kol is wel heel prachtig! Welk garen is dit? Groetjes Vivian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het zijn die zachte wollige bolletjes wol (50 gram)van de zeeman voor 99 cent

      Verwijderen
    2. Ik haak die zwarte kol dan dubbeldraads met haaknaald 6

      Verwijderen
  9. ze zijn allemaal even leuk!!!
    en ja.. ben ook zo blij met internet.
    want je ziet zoveel leuks en je wordt er zo hakerig van !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad hakerig! Ik blijf ook maar haken , zoveel leuke ideeen! verslavend gewoon!

      Verwijderen
  10. HALLO JOKE
    DANK JE WEL VOOR DEZE LEUKE COL SJAAL,IK ZEG HET GISTER OCHTEND HIER BIJ JOU EN BEN ER GELIJK 1 GAAN HAKEN,
    MET HET GEVOLG EEN HELE BLIJE 8 JARIGE KLEINDOCHTER VANMORGEN TOEN IK HAAR DE COLSJAAL GAF OMDAT ZE NAAR SCHOOL MOET
    FIETSEN EN DAT BEST WEL KOUD IS,ER ZULLEN ER NOG VELE VOLGEN IN ALLERLEI KLEUREN,EN DIKTES ,HIHIHIH

    MIJN COMPLIMENTEN VOOR AL JOU MOOIE CREATIES!!!!!

    GROETJES HESTER

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. leuk dat je ook aan de kolsjaals ben begonnen! Ja zo zit ik ook in elkaar, in allerlei soorten garen en kleuren, voor de hele familie, ga zo maar door ....hihi Het is heerlijk om je daarin uit te leven!Dank voor de complimenten!

      Verwijderen
  11. Dankzij het filmpje dat ik ook vond via de blog van Angeline heb ik er ook al 3 gehaakt (voor mezelf en voor mijn dochters).
    Ik maakte in dezelfde steek een muts en gisteren heb ik ook nog handwarmers gehaakt in die steek. 't is een superleuke steek om te haken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja een muts en handwarmers in dezelfde steek lijkt me ook leuk! Ga ik ook proberen! goed idee!

      Verwijderen
  12. Iedereen heel hartelijk bedankt voor jullie complimenten en dat we het maar heerlijk warm zullen hebben met die warme kolsjaals van de winter!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super patroon! Heb hem ook gemaakt en dochter is er reuzeblij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel mooi!
    Hoeveel bollen wol zitten er daar in?
    Groetjes
    Mireille

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor een dikke kolsjaal van dikke bol, heb je wel 3 bollen nodig van 100 gram !

      Verwijderen
  15. Hoi Joke,

    Ik haak links, moet ik dan ook in het linkse gat steken of moet ik dan de rechtse hebben?

    groetjes, Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ook ik heb deze mooie col ontdekt :) Gelijk begonnen met extra dikke wol. Super mooi! Dank u wel :)
    Grtjs Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een linkje naar uw site gemaakt op mijn nieuwe blog. Ik hoop dat het er goed staat.
      Groetjes Janny Creatief met mij geen idee hoe ik dat hier moet neerzetten hahaha

      Verwijderen
  17. hallo vanmiddag begonnen met haken van de kol-sjaal en om 5 uur af wat een heerlijk patroon om te maken morgen komt schoondochter op de koffie en krijgt deze van mij. ze geloofd vats haar ogen niet dat de sjaal al af is. ook bedankt voor het leuke filmpje op youtube groeten, anke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zit al twee weken thuis te revalideren na een operatie. Ik ben begonnen met een sjaal te haken voor mij en mijn dochter.....en nu ben ik zooooo verslaafd. Ik heb er inmiddels 15!! af, voor vriendinnen van mij en vriendinnen van mijn dochter....ennuh, ik moet nog 4 weken revalideren. Dat gaat nog wat worden:)
    Bedankt voor het geweldige patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. bijna een jaar later, maar nog een prima steek om ook deze winter weer een col te haken, bedankt voor het patroon!

    http://handmadebymargaretha.blogspot.nl/2013/10/warme-nek.html

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zo ook mijn eerste kolsjaal af. Gehaakt met wol van de Zeeman Ivy zwart/wit €1,79 per bol. Ik heb 3 bollen gebruikt. Ik heb 100 steken opgezet en 10 rijen gehaakt. Bedankt voor dit super Patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Nog een kleine toevoeging gehaakt met haaknaald nummer 10

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Fantastisch patroon, heb er ook al verschillende gemaakt, dik, dun, twee kleuren, gemêleerd en iedere keer ziet hij er weer anders uit. Bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een super patroon. Haakt heerlijk weg! Laatst al 1 voor tantezegger gemaakt. Nu één voor een vriendin.
    Zelfs in 2020 blijft het een heerlijke colsjaal!

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me