links boven

maandag 19 november 2012

Gratis Haakpatroon Bloem Pannenlap

Bloem Pannenlap
Gehaakt van 100% katoen van Catania
Haaknaald nr. 3

Voor de liefhebbers volgt hier de beschrijving 
van deze vrolijke pannenlap
Haak tweemaal deze pannenlap!

Begin met een magic loop of 5 lossen,
 die je afsluit met 1 halve vaste.
We beginnen met kleur A (in mijn geval groen):
TOER 1: 3 losse, 15 stokjes in de ring, sluit met halve vaste
TOER 2: 3 losse, 2 stokjes in elke steek,
sluit met halve vaste (30 st) 
TOER 3: 3 losse(=1e stokje), 1 stokje in dezelfde steek,
*1 stokje in volgende steek, 2 stokjes in volgende steek*
herhaal * tot *
sluit toer met 1 halve vaste (45 st)

Kleur B (In mijn geval cyclaam)
Hecht aan met halve vaste:
TOER 4: 3 losse (=1e stokje), 1 stokje in dezelfde steek,
1 losse, 2 stokjes in dezelfde steek,
* 1 losse, sla 2 steken over, (2stokjes, 1 losse, 2 stokjes) in volgende steek*
herhaal * tot *, sluit met halve vaste
Je hebt nu 15 groepjes
TOER 5: Haak halve vasten tot het midden van het eerste groepje.
Haak nu in elk groepje in het midden 2 stokjes, 1 losse, 2 stokjes
Haak tussen de groepjes 1 losse
TOER 6: Haak tot het midden van het
 eerste groepje halve vasten 
Haak in het midden van het eerste groepje 3 losse(=1e stokje), 2 stokjes, 1 losse, 3 stokjes,
*haak 1 losse, ( 3 stokjes, 1 losse, 3 stokjes) in het midden van het volgend groepje*
herhaal * tot |* en sluit de toer met halve vaste
TOER 7: Herhaal toer 6
TOER 8: Haak halve vasten tot het midden 
van de eerste groep
3 losse (1e stokje), 3 stokjes, 2 losse, 4 stokjes in het midden van de eerste groep
*1 losse, (4 stokjes, 2 losse, 4 stokjes) in het midden van de volgende groep* 
Herhaal * tot * Sluit met halve vaste
TOER 9: Haal halve vasten tot het midden van de eerste groep
3 losse (=!e stokje), 4 stokjes, 2 losse, 5 stokjes in het midden van de eerste groep
* 1 losse, ( 5 stokjes, 2 losse, 5 stokjes)  in het midden van de volgende groep*
Herhaal * tot * en sluit de toer met 1 halve vaste
TOER 10: 1 losse, 1 vaste in dezelfde steek,
*Haak 12 stokjes in het midden van het elk groepje
haak 1 vaste tussen  de groepjes*
Herhaal * tot *

Haak  toer 1 tot en met toer 10 nog een keer,
 zodat we twee helften hebben.
 Leg de beide helften op elkaar met de 
goede kanten naar buiten.
Neem een dubbele draad van ongeveer een halve meter, hecht aan met een vaste
tussen de groepjes...
 Haak met de dubbele draad 20 lossen
en sluit het lusje met 1 halve vaste
in dezelfde steek, waar je bent begonnen...
 Haak de lus om met vasten,
nu heb je gelijk een stevig lusje...
 Haak nu gelijk door tussen de groepjes 
naar beneden met 1 halve vaste in de openingen...
Dus houdt de draad onder het werk en
 haal de draad omhoog tussen de openingen
en haak 1 halve vaste, dus de haaknaald van boven naar beneden in elke opening tot aan het hart 
 Dan ga je via de zelfde weg weer naar boven
met 1 halve vaste ( de steek niet al te strak maken, anders trekt het teveel)
 Haak op de stokjes van de eerste boog vasten...
 Dan haak je weer naar beneden door de openingen
 tussen de groepjes met 1 halve vaste 
en je gaat via dezelfde weg weer naar boven 
met 1 halve vaste
 Haak vasten op het volgend boogje...
en ga weer naar beneden en weer terug...
en haak vasten langs het boogje...
 Blijf dit herhalen tot einde toer!!!
 Het is heel leuk om ze te haken
en je doet er iedereen in je omgeving er een plezier mee!
 Mijn kinderen willen ze ook...
dus ik ben nog lang niet klaar!
Op het blog van Catherine van Blij met draadjes
kan je een bijna dezelfde pannenlap vinden...
Kijk maar eens op haar geweldig leuke blog
Daar vind je ook een heleboel andere handige haakpatronen!
Ook is er een link voor de engelstaligen onder ons
en
Ook vond ik op het internet een leuke variant
van deze pannenlap...
TURKEY COASTERS
Een engelse beschrijving vind je hier:
De links zijn ook te vinden op de verschillende pagina's bovenaan mijn blog 

26 opmerkingen:

  1. vrolijke pannenlappen!!
    ben dit jaar into de slofjes maken voor iedereen..
    maar het is een leuk kado idee voor volgend jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb helemaal niks met pannenlappen, deze vind ik namelijk zonde om te gebruiken maar voor de sier mag ook hè. Ik kwam deze al tegen op pinterest en heb ze gepind. Erg vrolijk word ik ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het eigenlijk ook een beetje zonde om ze
      te gebruiken,
      maar misschien ga ik ze gewoon als sier ophangen in de keuken!
      Fleurt het daar ook helemaal op!

      Verwijderen
  3. Ze zijn prachtig en bedankt om het patroon te delen met ons. Ik vind pannelappen leuk, maar haken is minder mijn ding, liever breien :) Ze zijn ook leuk enkel voor versiering, zo heb ik er ook al wat in voorraad in allerlei kleuren... dan kan je eens afwisselen af en toe. Je hebt wel een leuke blog, ik kom regelmatig kijken naar de nieuwe dingen!
    groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi, dank je wel om dit te delen, zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Que linda y alegre.
    Que estes bien bella mujer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een vrolijke pannenlappen, dank je wel voor het patroon. Ik zou ze ook voor de sier ophangen denk ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zoooo wat mooi! Ik ga in elk geval het patroon bewaren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een fleurige pannenlappen. Zonde om die te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goh, ik zou deze zeker gebruiken als onderleggertje of gewoon zo op mijn tafeltje! Zo mooi! Bedankt voor de beschrijving en de links. Leuk jou banner bovenaan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk ptaroon en heel vrolijk, dank je wel. zeker om te onthouden en uit te proberen. groetjes Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat ziet je blog er mooi uit!
    Dank je wel voor je patroontje. Lekker vrolijke pannenlappen zijn het. Die ga ik zeker een keer maken!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nou .... dat is toevallig , ik was volop aan het zoeken naar de beschrijving van deze mooie pannelap, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
    Ik vindt ze SUPER mooi !!!
    Ik ga er zeker aan beginnen vandaag
    SUPER bedankt voor de beschrijving met ons te delen.
    De pannelapjes van de gelijkaardige kalkoentjes vindt ik ook heel leuk , maar mijn engels is daar te ver zoek voor ...spijtig.
    Grt
    Bobonneke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. HOLA AMIGA, TUS TRABAJOS SON HERMOSO, TE FELICITO, QUE DIOS BENDIGA TU CREATIVIDAD.. AHORA TE SIGO, VISITAME PARA QUE VEAS LO QUE YO HAGO TAMBIEN MUY HUMILDEMENTE..!
    SIEMPRE SERAS BIENVENIDA..
    ZHOBEYD@....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wonderful, I always wondered how they put the thread around this piece...so happy I found your blog..your work is lovely..beautiful piece bright and cheery ty..Janice

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Erg leuk ik heb heel gebruikt voor het hartje en het om haken en wit voor de blaadjes! Groet Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. The Look Great but i can not read dutch. i Would like to do them as well.
    Liebe Grüße Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb je patroon gebruikt!
    http://mijncreatievehoekje.blogspot.nl/ Ben er erg blij mee, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wil ze ook gan maken,hoeveel katoen heb je nodig voor een dubbele pannenlap. Ik heb al zo vaak gehad dat ik bijna klaar was en dat dan mijn katoen op was dat ik het liever van te voren weet of ik genoeg heb

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Everything here is so interesting...
    I' m so happy i found you.
    Kisses from Athens, Greece.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik vind ze erg leuk, ik vraag me alleen af, zou je ook toer 8 en 9 kunnen overslaan, zodat je een kleinere versie krijgt als onderzetter? Wil namelijk een set pannenlappen + onderzetters haken voor mijn zusjes verjaardag...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Bedankt voor het patroon. Ik ben er erg blij mee.
    Ik heb er ook tweegemaakt, die erg leuk geworden zijn.
    Groetjes en succes met je mooie blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hartelijk dank voor het patroon het ziet eer PRACHTIG uit.


    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me