links boven

dinsdag 3 maart 2015

Boodschappennetje haken

In plaats van al die plastic zakjes, die je overal krijgt,
nu je eigen gehaakte Boodschappennetje!
Ook ik moest het even uitproberen!


Zag al dat Alice van Atelier de Kleine haven er ook al mee bezig was...
Kijk ook even bij haar

Het haakpatroon komt van Purlbee

en is in het Nederlands vertaald door Doe Mij Maar Uiensoep

Op de laatste 2 sites hierboven een uitgebreide foto tutorial!


Ik haakte dit boodschappennetje van wat rest bolletjes 
van Paris Drops en haaknaald 6
De mijne viel eigenlijk best groot uit,
dus ik kan aardig wat boodschappen meenemen nu!

Zoals altijd haak ik het op mijn manier, altijd weer ff anders,
 kan me moeilijk aan het patroon houden, geef er graag mijn eigen draai aan.


Zo haakte ik:
Ik haakte ook 6 losse, ring sluiten met halve vaste
Toer 1: haak 11 vasten in de ring
Toer 2: haak in elke vaste 2 vasten
Toer 3: haak 2 losse, 1 vaste in volgende steek
Toer 4: haak 4 losse, 1 vaste in het boogje 
van 2 losse van vorige toer
Toer 5: haak 5 losse, 1 vaste in het boogje
 van de 4 losse van vorige toer
Toer 6: haak 6 losse, 1 vaste in het boogje
 van 5 losse van vorige toer
Toer 7: haak 7 losse, 1 vaste in het boogje
 van 6 losse van vorige toer

De volgende toeren herhaal toer 7 
tot je ongeveer op 45 cm hoog bent
Dan haak je een toer van 7 vaste in elk boogje in het rond
Dan nog een toer vasten.

Je telt het aantal steken,
 je trekt 50 steken er van af voor de hengsels
en deelt het getal door 2,
dan weet je gelijk de steken tussen de hengsels...
Elk hengsel neemt 25 steken in beslag, dus...


Dan haak je de 2 hengsels eraan,
 te beginnen met 50 losse en sla 25 steken over ,
haak verder met vasten tot de volgende hengsel ,
50 losse en 25 steken overslaan 
en haak in het rond met vasten.

Daarna haakte ik nog een toer vasten
 en haakte ongeveer 50 a 60 vasten om elk hengsel
En toen was hij klaar!
Hij is vrij groot uitgevallen dus als je kleiner wilt ,
gewoon eerder stoppen!
Of in het begin het patroon precies volgen.

Het hangt ook allemaal af van het garen wat je gebruikt 
en de dikte van je haaknaald.
Gewoon beginnen en het zelf even uit dokteren!


Succes met Haken!
Liefs groetjes Lindevrouw

3 opmerkingen:

  1. Hoi Joke, je boodschappennetje is leuk geworden voor al met die kleurtjes voor het voorjaar! Bedankt voor het vermelden naar mijn blog,. groetjess

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk en handig, Je krijgt steeds minder tasjes, deze kan je gemakkelijk mee nemen. Ik ga er zeker eentje maken.

    Lieve groet, dinah

    dinahcreatief.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me