links boven

woensdag 23 december 2015

Gehaakte Trappelzak

Voor mijn kleinzoon Moos
haakte ik deze Trappelzak in de Wafelsteek
voor de Maxi Cosy


Gehaakt met de Bella wol van de Wibra
(75 % acryl en 25 % wol)
looplengte 62 mtr.per 100 gram
Ik gebruikte 8 bollen a 100 gram en haaknaald nr. 6



Haaksteek: de Wafelsteek 
( 2 reliefstokjes voor langs, 2 stokjes)
Dit haakpatroon steeds herhalen.
De wafelsteek is op dit moment heel populair.
Ook kant en klare babydekentjes van stof
zijn overal in alle babyzaken in de wafelsteek verkrijgbaar...


Hier even passen, de voering maakte mijn dochter erin,
want zelf ben ik niet zo n held met de naaimachine...


Afmetingen Trappelzak:
Breedte Trappelzak 40 cm (50 losse)
Lengte Trappelzak: 71 cm (of 76 cm)
(26 cm boven de 2 gaten,
40 cm tussen de 2 gaten en het onderste gat,
15 cm ( of 20 cm) voor de beentjes)
De gaten zijn bedoeld  voor de riempjes in de Maxi Cosy!


Haakpatroon Trappelzak:

Je begint bij de Capuchon met 50 lossen (= 40 cm)
Begin elke toer met 2 losse


TOER 1: In de 3e losse haak je het eerste stokje,
haak verder 1 stokje in elke losse
TOER 2: Haak nu verder in de wafelsteek,
dus 2 reliefstokjes voor langs en 2 stokjes,
 en herhaal dit tot einde toer
Haak 20 toeren (=26cm) verder in de wafelsteek.
Haak de steken zoals ze zich voordoen...


De volgende toer haken we de 2 gaten
voor de riempjes van de Maxi Cosy als volgt...
Haak 12 stokjes
 (2 reliefstokjes, 2 stokjes in de wafelsteek)
6 lossen, sla 6 steken over,
12 stokjes ( 2 reliefstokjes, 2 stokjes in de wafelsteek
6 lossen, sla 6 steken over,
12 stokjes (in de wafelsteek)

Volgende toer: Volg het haakpatroon van de Wafelsteek
Haak 2x  6 stokjes in de 6 lossen van vorige toer

Volgende toeren: haak verder in de wafelsteek tot
de lap een lengte heeft van 66 cm totaal voor het
onderste gat en
kijk goed of het haakpatroon klopt...


Haak het onderste gat in de volgende toer: 
Haak 20 stokjes in de Wafelsteek,
 haak 8 losse voor het onderste gat,
 sla 8 steken over, haak 20 steken in de Wafelsteek

Haak verder in de Wafelsteek, haak 8 stokjes in de 8 losse van de vorige toer
Je haakt nu nog 15 cm ( of 20 cm) door voor de beentjes
 in de wafelsteek...
Dit is de lengte van de Trappelzak

Op dit punt vouw je de lap dubbel naar de voorkant en
haak je door in de wafelsteek tot je 6 cm voorbij de bovendste 2 gaten van de achterkant bent. 


Voor de voering kocht ik dunne grijze fleece stof.
Deze naai je er ruimschoots erin.
Let goed op de rek van je haakwerk,
Let op dat de fleece stof niet teveel onder spanning staat.

In de fleece stof knip je de gaten voor de riempjes
op dezelfde hoogte als de gehaakte gaten.
Met dank aan mijn vriendin Tineke is dit allemaal gelukt,
Mijn dochter heeft de voering er verder ingestikt.

Naai de bovennaad van de lap vast voor de capuchon
Klap de lap dubbel tot 6 cm boven de 2 gaten
Naai of haak de trappelzak aan een kant dicht 
Haak aan de andere kant  nog een toer vasten 
en haak aan de voorkant
voor de 7 houtje-touwtje knopen 3 lossen.
Haak de knopen erop.

Maak nog een heel lang koord van verschillende draden
in elkaar gedraaid en vlecht die langs de bovenkant van de trappelzak en door de capuchon.

Ook voor de kinderwagen is deze trappelzak 
heel goed te gebruiken!
Moos ligt er nu weer warmpjes bij!

Mijn dochter is er erg blij mee en gebruikt hem elke dag!
Missie geslaagd!

Wil je het haakpatroon gelijk downloaden!
Ook dat kan!

Gehaakte Trappelzak




Veel Haakplezier!
Liefs groetjes Lindevrouw

5 opmerkingen:

  1. Hoi ik heb een vraagje over de maxicosi trappelen op welke maat haaknaald is dit gehaakt.Ik haak niet vrij los en gebruik maat 3 3.5mm hoeveel steken moet ik dan opzetten en waar komen de gaten voor de rijmpjes vrij groot.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onderaan het artikel is een download, daarin staat met welke wol (hoeveel bollen, 6 bollen van 100 gram) en haaknaald 6 en de afmetingen ik het gehaakt heb. De gaten zijn gemaakt voor de riempjes in de wagen....

      Verwijderen
  2. Mooie zak.
    Misschien is het handig om de afmetingen te corrigeren want die kloppen niet.
    Ook de steekverhoudingen bij de gaten kloppen niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Trapelzak. Weet je misschien met welke wol die Bella te vergelijken is? Want het zit niet meer in t assortiment van de Wibra!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoek vergelijkend garen en let op de looplengte van het garen...

      Verwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me