links boven

maandag 17 april 2017

Gehaakte Bobbeltjes Tas

Gehaakte Bobbeltjes Tas
alias
Schoudertas


Van het prachtige Navy Garen van Adriafil
in de Taupe kleur
(50 gram = 75 mtr) (60% Katoen, 40% Acryl)
haakte ik uit mijn hoofd deze leuke schoudertas...


Haak deze tas met haaknaald 6.5 of 7,
Pas het aan als je vaster of losser haakt...


De Bolletjessteek oftewel Noppensteek:

Je haakt 5 onafgemaakte stokjes in 1 steek,
daarna een lus door alle lussen trekken + 1 losse
Op Youtube vind je een Videotutorial van deze Bolletjessteek



Haakpatroon:

Haak een Rechthoek van vasten (16 cm x 24 cm),
 te beginnen met 16 lossen...
Haak bij elke vaste toer 1 keerlosse in het begin...
Haak 22 toeren met vasten...


Haak nu de tas steeds door in de rondte...

 Toer 23, 24, 25 Haak met vasten in het rond
zonder te meerderen in de hoeken...
Toer 26: Haak nu de Bobbeltjes toer:
Haak 3 vasten, 1 bobbeltjessteek, 3 vasten,
1 bobbeltjessteek etc in het rond
Toer 27,28,29: Haak weer 3 toeren vasten in het rond
Toer 30: Haak de Bobbeltjestoer als toer 26,
let op dat de bobbeltjes per toer verspringen,
 zoals de foto hier beneden...


Toer 31,32,33: Haak 3 toeren vasten in het rond
Toer 34: Haak de Bobbeltjestoer als toer 26,
let op dat de bobbeltjes per toer weer verspringen...
Toer 35: Haak vasten in het rond, haak in de 4 hoeken
in de zijkant 3 steken samen om te minderen...
Toer 36: Haak als toer 35 en minder weer in de hoeken...
 Toer 37: Haak vasten in elke steek in het rond
Toer 38: Haak de Bobbeltjestoer als toer 26
Toer 39,40,41: Haak vasten in elke steek...
Toer 42: Haak de Bobbeltjestoer als toer 26
Toer 43 en 44: Haak als Toer 35, 
minder 3 steken in de 4 hoeken...
Toer 45: haak vasten in elke steek...
Toer 46: Haak de Bobbeltjestoer als toer 26
Toer 47,48,49: Haak 3 toeren vasten...
Toer 50: Haak de Bobbeltjestoer als toer 26
Toer 51,52,53: Haak vasten in het rond



Verdeel het werk in 4e gedeeltes...
8 steken voor het midden van de tas aan 
de voor- en de achterkant...
en 16 steken voor de zijkanten...

Haak vasten verder over de 16 steken
en minder elke 2 toer aan weerszijden 1 steek,
totdat je 4 steken overhebt.
Haak nog 8 toeren door...
Haak over de ander 16 steken precies hetzelfde
 als boven beschreven...


Haak nu de schouderband 4 steken breed
en ongeveer 1 meter lang...


Haak vasten in het rond als afwerking...
Haak ook vasten om de schouderband...


Koop 2 ringen en een verstelgesp.
Verbind de schouderband hiermee met de tas.


Zoek een vrolijke lap katoen voor de voering
en de schouderband van de tas...


Het haken ging mij snel af, maar het naaiwerk
 vind ik altijd een stuk lastiger...
Met hulp van mijn vriendin Tineke
heb ik de voering erin genaaid...


Veel plezier met het haakpatroon van de tas!


Liefs groetjes Lindevrouw

5 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor je beschrijving!
    Echt een hele leuke tas, wie weet ga ik 'm nog 's haken.
    Heb je ook wat maten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb niet echt een maat, het is een maat en het hangt natuurlijk af van het garen en de haaknaald die je gebruikt. Zelf wil ik hem nog een keer met catania garen maken, dan wordt hij zeker een slag kleiner...

      Verwijderen
    2. Dank je, ik begrijp het.
      Ik wil het graag weten met het garen dat je gebruikt hebt. Dan kan ik een beetje inschatten hoe het wordt met ander garen. Het komt niet zo nauw, meer een indicatie.

      Verwijderen
    3. Dit garen lijkt op het garen van paris drops een wat dikkere katoen. Als mijn tas plat ligt is de breedte van onderen 40 cm en de hoogte 35 cm

      Verwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me